Vård- och omsorgsprogrammet - En språngbräda ut i arbetslivet

tisdag, 8 juli 2014

Det finns flera olika anledningar till att jobba inom vård och omsorg. Sanne Andreasson och Cajsa Ivarsson, båda 21 år, går termin 4 på sjuksköterskeutbildningen. På gymnasiet läste de omvårdnadsprogrammet ett val de är övertygade om ger en bra grund att stå på. En så kallad spångbräda ut i arbetslivet.

 

Sanne gillar att jobba med människor. Samtidigt tycker hon att det är viktigt att ha en utbildning i ryggen för att inte riskera att bli arbetslös.
– Omvårdnadsprogrammet (nu heter det Vård- och omsorgsprogrammet) är en jättebra utbildning och man får en trygg grund att stå på. Om man vill kan man läsa vidare till specialistundersköterska eller till sjuksköterska. Och det är inget jobb som kommer försvinna, det finns alltid kvar, säger hon.

Cajsa vill bli ambulanssjuksköterska. För hennes del kändes det naturligt att börja som undersköterska, tycker hon.
– Dessutom är det jättekul! Jobbet är så brett. Man kan jobba inom psykiatri, på sjukhus, i kommunen. Dessutom får vi lära oss saker som är viktiga för livet - livskunskap!

Livskunskap? De förklarar:
– Man har nytta av sina kunskaper på arbetet men även hemma. Om något händer ens nära eller kära, om någon får hjärtstopp eller slår sig, så kan man hjälpa.
– Dessutom är det en merit att ha gått omvårdnadsprogrammet även om man vill jobba med andra saker sedan, eftersom man lär sig att ”ta människor”. Det är nyttigt att kunna oavsett var du jobbar.

Fördel vid vidareutbildning

Efter omvårdnadsprogrammet har nu båda tjejerna valt att fortsätta med universitetsstudier. Det står sjuksköterska på schemat och de är nöjda över att kunna ta med sina kunskaper från omvårdnadsprogrammet.
– På föreläsningar om blodet kunde jag redan mycket om olika blodkroppar, och när vi har börjat gå in djupare i vissa områden har jag redan en grund, berättar Sanne.
– Ja, vi har hur mycket nytta som helst av att ha omvårdnadsprogrammet med oss. Till exempel vet vi redan vad jobbet innebär: vi kan rutiner och vet hur organisationerna är uppbyggda. Vi har hela vårdkedjan med oss, från kommun och in på sjukhuset.

Sjuksköterskeutbildningen har sina ”pluggperioder” med mycket läsa, medan vissa kurser bara innefattar någon dag i skolan och sedan eget arbete. Men framförallt är det på praktiken tjejerna känner att de lär sig. Det är då de får möjlighet att koppla ihop teori med praktik.
– Jag blir helt fascinerad när jag hör och lär mig nytt. Och i det här jobbet händer nya grejer hela tiden, avslutar Cajsa.

Slutbetänkande - Skyddad yrkestitel för undersköterska

Save the date 5 december Rikskonferens

Nationella Kompetensrådet - NKR

Handbok för arbetsplatser som vill arbeta språkutvecklande.

ESF-projekt

Nya riktlinjer för validering