Utbildning till språkombud
Som Språkombud stöttar du dina kolleger som behöver utveckla sitt språk. Tillsammans med din chef arbetar ni för att göra hela arbetsplatsen språkutvecklande, för en bättre kommunikation.
Vem riktar sig utbildningen till?
Utbildningen riktar sig till dig som är en medarbetare inom vård och omsorg och som är väl förtrogen med arbetsplatsens verksamhetsområde. Du har vilja och mod att tala inför medarbetare, kollegor och chefer, till exempel på APT. Du behärskar svenska språket väl. Språkombuden kan ha svenska som modersmål eller som andraspråk. Du är nyfiken på språk, kommunikation och kultur.
Vad kommer jag att kunna efter avslutad utbildning?
- Ha verktyg för att stötta dina kollegor när det gäller språkutveckling
- Veta hur olika dokument kan förenklas och göras tydligare
- Implementerat rollen i den egna verksamheten och öppnat upp för en lärande och språkutvecklande arbetsplats
Hur utbildningen är uppbyggd?
Utbildningen är uppbyggd enligt modellen "blandat lärande" och består av:
- Fyra obligatoriska fysiska träffar – en dag i månad, under cirka sex månaders tid
- Tre webbutbildningar + introduktion
- Diskussioner i slutna Facebookgrupper/eller andra plattformar
- Arbetsuppgifter som är kopplade till din arbetsplats
Exempel på innehåll i utbildningen:
- Kunskap om andraspråksutvecklingen, andraspråksrelaterade hinder, stöttning av andraspråkstalare
- Reflektionens betydelse för lärande och språkutveckling
- Interkulturell kommunikation
- Kommunikationens betydelse för mötet mellan omsorgstagare, närstående och personal
- Konkreta exempel och metoder för stöttning och språkutveckling på en arbetsplats.
Hur anmäler jag mig till utbildningen?
Kontakta din chef för att anmäla dig. Språkombudsutbildningar genomförs inom regionala eller lokala Vård- och omsorgscollege.
_____________________________________________________
Språkombud |
Utbildning till språkombud |
Webbdelar och material |
Utbildning till språkombudsutbildare |
Info till chefer |
Info till regionala VO-College |
Filmer |