VO-College nya logotyp

måndag, 17 augusti 2020

I dag måndag 17 augusti lanserar Vård- och omsorgscollege sin nya logotyp och grafiska form. Symbolen i logotypen bygger på två hjärtan i blått och grönt som hakar i varandra. Dessa hjärtan visar på den viktiga och starka samverkan mellan arbetsliv och utbildningar som är grunden för hela VO-College – nationellt, regionalt och lokalt.

– Det centrala i VO-Colleges arbete är samverkan mellan arbetsliv, alltså arbetsgivare och fack, och utbildningsanordnare, som är fundamentet i allt vi gör. Vi vill bli än tydligare med detta i vår kommunikation. Därför är jag glad och stolt att i dag kunna presentera vår nya logotyp med sina två hjärtan som symboliserar vår samverkan. Från och med i dag möter du vårt nya utseende var än du träffar på VO-College, säger Zenita Cider, vd i VO-College.

 

 

Den nya symbolen – tidlös, trovärdig och stabil

Art directorn Jan Larsson (bilden) har i samarbete med VO-Colleges kansli tagit fram VO-Colleges nya logotyp och grafiska form. Vi har ställt några frågor till Janne för att ta reda på hur han har arbetat för att ta fram den nya symbolen.

Vem är du, Janne?

Jag har arbetat som AD sedan mitten av 80-talet, ofta inom kultur, myndigheter och organisationer. Jag har gjort många logotyper, ofta som en del i ett större grepp om kommunikationen för en kund.

Hur kom du fram till den nya logotypen?

Jag kom in tidigt i projektet och hade förmånen att vara med vid en workshop om centrala begrepp för VO-College och hur man vill uppfattas. Dessutom fanns en kommunikationsstrategi att luta sig emot. Ofta har man inte så mycket i ryggen. Jag kom tidigt in på att VO-College skulle må bra av att ha en symbol i logotypen. Och att den skulle vara tidlös, utstråla trovärdighet och stabilitet, precis som vi kom fram till under workshopen. Det fanns också rent praktiska skäl. Namnet Vård- och omsorgscollege fastnar kanske inte jättelätt och en bra symbol kan hjälpa till där.

Hur tänkte du?

Ordet ”samverkan” är ett nyckelord för verksamheten och jag kände att det skulle vara symbolens innehåll. Jag fann att två hjärtan kunde länkas ihop så att två väsen med samma värden blir något annat tillsammans. Vissa ser direkt att det är två hjärtan medan andra behöver titta några sekunder. Ägnar man ett par sekunder på att läsa av symbolen kan den fastna lite djupare i minnet. Kring färgen har många varit med och tyckt till. Att huvudfärgen skulle vara blå var en stark känsla hos mig. Blått står för analys, organisation och tanke. Får man tro Kandinsky antyder blått oändlighet. Även hopp, om den inte är för mörk.

Hur går ett sådant här arbete till rent konkret?

När man har en idé som känns rätt och har fått till en form som känns bra så kunde man tro att det är klart. Men då kommer man till ett moment som är minst lika viktigt. Att logotypen fungerar i olika sammanhang. Korrespondens, trycksaker, utställning, webb, sociala medier, jättestor och pytteliten, på olika bakgrunder, i rörliga medier. Man får helt enkelt prova och hitta en slutlig form som funkar. Första delen i arbetet med ta fram en logotyp vill jag jobba ostört. I den andra delen är det väldigt mycket ett samarbete. 

Vad är nu viktigt att tänka på?

Jag tycker att det är bra det blir en gemensam lansering av profilen på nationell och regional nivå. På så vis uppfattar omvärlden att det finns en startpunkt för en ny profil. Att det finns material med det gamla utseendet kommer ingen att klaga på. Däremot ska man utnyttja möjligheten att få omvärlden att uppfatta att VO-College tar nya steg och utvecklas.

Löpande info om Äldreomsorgslyftet

Nationella Kompetensrådet - NKR

Nyheter och tips till följd av coronavirus

Nominera en ambassadör för vård- och omsorgsyrket

Testa nya succékonceptet för skoltävlingar

ESF-projekt