Konceptet VO-College bygger på samverkan mellan arbetsliv och utbildning inom vård och omsorg. Under året som gick utvidgade vi med ovanligt många aktörer och sex regionala VO-College blev återcertifierade. De blickar nu framåt med nya mål för att trygga kompetensförsörjningen i vård och omsorg. De kvalitetskriterier som ligger till grund för certifiering är uppdaterade för att möta utmaningarna utifrån den verklighet vi står inför.
VO-College uppgift är att vara en drivkraft i kompetensförsörjningen i vård och omsorg och det är vi genom formaliserad samverkan mellan arbetsliv och utbildningar på regional och lokal nivå.
Sedan 2008 har arbetsgivare och utbildare ansökt om certifiering för att ingå i samverkan. I dag samverkar 19 regioner, 234 kommuner, fackförbundet Kommunal och ett stort antal privata och idéburna arbetsgivare i 22 regionala VO-College. Till dessa hör 96 lokala VO-College som tillsammans omfattar 170 gymnasieskolor och 223 vuxenutbildare samt 12 folkhögskolor och ett stort antal yh-utbildningar.
Vi fortsätter att växa och under 2021 anslöt 28 nya fristående utbildare till samverkan i lokala college. En relativt ny part i VO-College är folkhögskolorna som sedan 2020 kan ingå i samverkan. Intresset är stort och under förra året kunde vi välkomna tio nya folkhögskolor.
Sex certifierare har som uppgift att behandla de ansökningar som kommer till kansliet. De har olika bakgrund och olika perspektiv beroende på om de kommer från verksamhet eller utbildning. Ann Gripenlöf är anställd på kansliet med huvudansvaret för certifieringarna medan övriga certifierare jobbar på uppdrag av kansliet.
Den vanligaste formen av certifiering är fristående utbildare, inklusive folkhögskolorna, som ansluter till befintliga VO-College. De skriver en ansökan till lokalt VO-College om att gå med. Om de blir godkända går ansökan vidare till det nationella kansliet där en certifierare utses att ta sig an ansökan. Certifieraren går igenom ansökan, kallar till möte med dem som skrivit ansökan samt lokal ordförande och processledare. Normalt sker mötet hos den ansökande utbildaren då certifieraren gör ett fysiskt besök på skolan under en dag. Men på grund av pandemin har besöken delats upp i två delar. Först ett digitalt möte utifrån ansökan och sedan ett fysiskt besök på skolan för att träffa lärare och elever när det har varit möjligt.
Samverkan i VO-College baseras på kvalitetskriterier som ligger till grund för samverkan. Det är utifrån dessa som regionala och lokala VO-College hela tiden jobbar och sätter upp sina mål. Kvalitetskriterierna uppdaterades 2021 och har nu ett större fokus på våra nationella riktlinjer (handledarutbildning och validering) samt hållbarhet och kommunikation.
Då i stort sett alla regioner och de flesta kommunerna i Sverige är certifierade är det sällan aktuellt med certifiering av nya regionala eller lokala VO-College. Däremot gör regionala och lokala VO-College en återcertifiering vart femte år för att se tillbaka på de fem år som gått och blicka framåt fem år i tiden. De gör då en analys över hur väl de har lyckats uppfylla sina mål och formulerar nya mål för att fortsätta utvecklas och bli ändå bättre i sitt uppdrag.
Under året var det aktuellt med återcertifiering i Dalarna, Halland, Skåne, Stockholmsregionen, Västerbotten och Östergötland. De satt upp mål och aktiviteter regionalt och lokalt för kommande femårsperiod. Målen är kopplade till våra kvalitetskriterier och till varje mål är ett antal aktiviteter kopplade. Hela konceptet bygger på regionala och lokala förutsättningar och målen speglar de utmaningar och den utveckling som varje enskilt VO-College står inför. De som genomgick en återceretifiering 2021 satte upp följande mål för sitt regionala arbete:
Dalarna
Halland
Skåne
Stockholmsregionen
Västerbotten
Östergötland