Att utbilda sig till undersköterska har många födelar. Det framgår i VO-College Örebo läns digitala kampanj Sveriges vanligaste jobb är inte vilket jobb som helst, som lanserades under den årliga VO-Collegeveckan. Kampanjen ägde rum i sociala medier och på VO-College Örebro läns hemsida.
Sara Norén och Fredrik Jönsson som båda är processledare i VO-College Örebro län och initiativtagare till kampanjen har har verkligen funderat över hur de kan locka unga människor att söka till vård- och omsorgsbranschen.
- Vi vill nå ut till ungdomar på väg att söka till gymnasiet och till unga vuxna som funderar på vuxenutbildning, göra dem nyfikna på vård- och omsorgsbranschen och få dem att söka till vård- och omsorgsprogrammet på gymnasiet eller till vuxenutbildningen.
När pandemin plötsligt slog till fanns inte längre samma möjligheter att marknadsföra branchen och utbildningen som de tidigare hade gjort på exempelvis skolor, mässor och öppna hus berättar Sara och Fredrik.
- Vi var tvungna att tänka om och landade då i att producera två filmer som skulle kunna användas på olika sätt. Vi gick sedan vidare och valde att köra en digital kampanj i sociala medier riktade specifikt till målgrupperna 13-16 år och 20-30 år i vårt län.
På kampanjsidan finns det förutom de två filmerna även intervjuer med nuvarande och tidigare studenter vid Vård och omsorgsprogrammet. De berättar vad som motiverade deras yrkesval till undersköterska och vad de uppskattar med sitt arbete.
Sara och Fredrik har siktet framåt mot att fler ska få upp ögonen för vård- och omsorgsbranschen, förstå vilka möjligheter som finns och i slutändan ska söka till utbildningarna. Planen för att uppnå detta är att arbeta med återkommande marknadsföring där de kan återaktivera kampanjen vid specifika tidpunkter, som exempelvis vid gymnasievalet.
På frågan vad de har fått för respons på kampanjen svarar de:
- Vi har fått positiv respons, både i form av antal visningar av filmklippen på sociala medier och i form av intresse från arbetsgivare och andra i hela landet som ser filmerna som värdefulla.
Vi hoppas verkligen att kampanjen ska få stor spridning och leda till att fler väljer att utbilda sig till undersköterskor. Bra jobbat Sara och Fredrik!