Vi träffar Christiina Siikavaara, vårdenhetschef på avdelning 92-Gastroenterologi och Hepatologi på Danderyds sjukhus, som utsetts till ”Årets arbetsplats för lärande”. Christiina håller just på att förbereda för den traditionsenliga sommarlunchen, ett sätt att tacka alla kollegor för det fina jobb som görs dagligen. Dagen till ära passas det även på att fira utmärkelsen ”Årets arbetsplats för lärande”, och Vård- och omsorgscollege har budat jordgubbstårtor!
Avdelning 92 är en medicinsk vårdavdelning, inriktad på mag- och tarmsjukdomar (gastroenterologi) och leversjukdomar (hepatologi). På avdelningen vårdar man patienter med inflammatoriska sjukdomar, som morbus Chrone och Ulcerös kolit, och olika leversjukdomar, såsom skrumplever orsakad av alkohol, infektioner och läkemedel.
Men hur kommer det sig att just avdelning 92 vann i år? Christiina tror att det beror på den starka gemenskapen och engagemanget för arbetet, där samtliga medarbetare involveras i elevernas lärande. Elever, studerande och studenter får vara med på det mesta, och ges en inblick i arbetet och arbetsuppgifter som utförs av bland annat undersköterskor, sjuksköterskor och läkare. Vilket ger ett breddat perspektiv och förståelse för arbetet. Utöver det jobbar man med två handledare per elev och utifrån ett inkluderande perspektiv, vilket bland annat inneburit att de tagit emot elever med funktionshinder som andra avdelningar har haft svårt att bereda plats till.
”Vi har en stor tilltro och förtroende för de elever och studenter vi tar emot, vi ser dem som framtida kollegor”, säger Christiina. Ett gott betyg till avdelningen är även att majoriteten av eleverna söker jobb där efter sin lärandeperiod.
För att stärka lärandeorganisationen ytterligare, kommer fler handledare att utbildas framledes, där man även ska se över möjlighet att utbilda huvudhandledare.
Vi önskar avdelning 92 fortsatt lycka till med det fantastiska arbetet!
Nedan följer årets motivering i sin helhet, till utmärkelsen ”Årets arbetsplats för lärande”:
Arbetsplatsen har en välutvecklad lärandeorganisation, och hela arbetsplatsen är involverad i elever och studerandes lärande. På arbetsplatsen finns en positiv anda, där man har högt i tak och ett genuint intresse att bidra till att elever och studerande ska ges möjlighet och förutsättningar att nå sina mål, utifrån ett lösningsfokuserat förhållningssätt. Arbetsplatsen jobbar med inkludering och tar emot elever med andra behov och förutsättningar, vilket har genomförts med mycket goda resultat och måluppfyllelse. Det finns alltid en plan för varje elev, som anpassas till elevers olika förutsättningar. Genom den öppna stämningen på arbetsplatsen samt tillåtande och inkluderande klimatet, involveras utöver handledarna, olika yrkesprofessioner i elevens lärande, som ges tid att växa och utvecklas över tid i sin kommande yrkesroll som undersköterska.