Foto: GoCare
Under hösten 2025 intensifierar vi på VOC Stockholm arbetet med att öka intresset för vård- och omsorgsprogrammet genom den nationella kommunikationskampanjen i samarbete med GoCare. Kampanjen, som startar den 13 oktober och pågår till 13 november, lyfter elevernas egna röster och berättelser för att visa hur meningsfull och viktig en karriär inom vård och omsorg är.
Vård- och omsorgssektorn står inför stora utmaningar med en åldrande befolkning och ökade behov av kvalificerad personal. Samtidigt ser vi ett fortsatt behov av att attrahera fler unga till utbildning och arbete inom vård och omsorg – ett yrkesområde som erbjuder trygghet, utvecklingsmöjligheter och möjligheten att göra verklig skillnad i människors liv.
Kampanjen är ett samarbete med GoCare är och flera aktörer inom branschen och utbildningsanordnare med målet att:
Öka medvetenheten om möjligheterna och yrkesvägarna inom VO-programmet
Inspirera fler elever att välja VO som gymnasieprogram
Stärka bilden av vård- och omsorgsyrken som attraktiva och meningsfulla
Kampanjen sätter eleverna i centrum. Genom autentiska berättelser vill vi visa på både de utmaningar och möjligheter som finns inom vård och omsorg. Elevernas egna ord är de bästa ambassadörerna för att visa att VO-programmet är en väg in till meningsfulla och efterfrågade yrken.
Vi vill inspirera fler unga att se vård och omsorg som en framtid fylld av möjligheter, där man dagligen gör skillnad för andra människor.
Som en del av arbetet med ökad attraktion till utbildning och arbete inom vård och omsorg, stärker VOC Stockholm flera viktiga aktiviteter under hösten:
Vi deltar som utställare vid Yrkeskampens regionfinal i Stockholm/WorldSkills Sweden den 14 oktober, där cirka 350 elever i årskurs 8 från Stockholms län deltar.
Den 15 oktober arrangerar vi en regional yrkestävling. En kvaltävling inför Yrkes-SM 2026 i Stockholm.
På VOC-dagen den 23 oktober möts 500–700 elever i VO-utbildning för att inspireras och nätverka med branschen.
Under Gymnasiemässan 18–20 november finns vi på plats tillsammans med det regionala kompetensrådet VO för att möta drygt 40 000 besökare, främst elever i årskurs 9.
Den 12-13 februari 2026 deltar vi även på Bazaren, en mässa för arbetssökande och yrkesväxlare, tillsammans med regionala företrädare.
Vill du veta mer om kampanjen, våra insatser, eller komma i kontakt med oss? Besök vocsthlm.se.