
Vård- och omsorgscollege är en organisation för samverkan. Genom certifierade regionala och lokala verksamheter arbetar arbetsgivare, fackliga organisationer och utbildare tillsammans för en framgångsrik kompetensförsörjning. Det övergripande syftet är att trygga kompetensförsörjning inom vård och omsorg.
Certifieringen ställer krav på arbetsliv och utbildning att enas om mål för en hållbar utveckling av kompetensförsörjningen inom vård och omsorg. För att få använda namnet och logotypen krävs en godkänd certifiering utifrån de åtta kvalitetskriterier som följer.
Inom Vård- och omsorgscollege samverkar offentliga och privata arbetsgivare med utbildningsanordnare, fackliga organisationer högskola/universitet och ibland även Arbetsförmedlingen. Samverkan sker utifrån omvärldsbevakning och en väl grundad analys för kompetensförsörjningen. Parterna finns representerade i regional och lokal styrgrupp där arbetsgivarna är i majoritet och är ordförande. Styrgruppens ledamöter har mandat att ta beslut. Alla aktörer har kollektivavtal.
Samverkan har både ett regionalt och ett lokalt perspektiv med en tydlig koppling mellan de båda nivåerna. Den regionala nivån fungerar som stödstruktur med funktioner och verktyg som skapar mervärde och underlättar det lokala arbetet.
Inom samverkan erbjuds grundläggande och kvalificerad vård- och omsorgsutbildning på gymnasial och yrkeshögskolenivå. Utbildningarna vänder sig till ungdomar, vuxna och redan anställda och matchar branschens behov av kompetens.
Utbildare och arbetsplatser arbetar tillsammans för att erbjuda moderna och kreativa lärmiljöer som är tillgängliga för alla. Utbildningar och arbetsplatser är hållbart utformade ur ett socialt, miljömässigt och ekonomiskt perspektiv.
Parterna marknadsför yrken och utbildningar inom vård och omsorg för att synliggöra bredden och möjligheterna i en intressant och attraktiv bransch. Bilden av branschen ska präglas av kvalitet, stolthet, kunskap, framtid och möjligheter.
Parterna följer våra nationella riktlinjer för handledarutbildning och validering för att säkerställa och höja kvalitén på utbildning och kompetensutveckling. Utbildade handledare finns på arbetsplatserna som stöd för elever, validander och nyanställda. Informell kompetens kan valideras och på så sätt förkorta studietiden.
Mål och aktiviteter inom ramen för samverkan följs upp systematiskt och regelbundet för att säkra resultat och kvalitet.
Samverkansavtal finns på regional och lokal nivå där parterna förbinder sig att följa beskrivningen i ansökan. Parterna tecknar också apl-avtal för att reglera åtaganden vid arbetsplatsförlagt lärande och lärande i arbetet. På regional nivå finns avsiktsförklaring med högskola/universitet samt arbetsförmedlingen om de ingår i samverkan.