Yrkesintroduktionsprogrammet till vårdbiträde i gymnasieskolan har en stor fördel av att följa det nationellt fastställda yrkespaketet. Det ger en bra grund för eleverna att stå på. Utbildningen leder ofta till arbete då arbetsgivarna vet vilken utbildning eleverna har. Det är också lätt för eleverna att fortsätta till vuxenutbildningen för fortsätta studera till undersköterska. En annan fördel är att det är enklare för lärarna att undervisa utifrån ett nationellt yrkespaket jämfört med andra yrkesintroduktionsprogram där varje skola får skapa innehållet i utbildningarna själva.
Orden kommer från Åsa Johansson som är karaktärsämneslärare och lärare i svenska som andraspråk vid Tingvallagymnasiet i Karlstad och jobbar med eleverna.
Sedan 2022 kan gynmasieskolans yrkesintroduktion till vårdbiträde ingå i samverkan i VO-College och tre gymnasieskolor är certifierade. Gymnasieskolorna som ligger i Gävle, Karlstad och Skövde är eniga om de goda effekterna av det nya programmet.
Yrkesintroduktionsprogrammet till vårdbiträde vänder sig till elever som inte är behöriga till ett yrkesprogram. Utbildningen är yrkesinriktad mot vård och omsorg och kan leda till studier på vård- och omsorgsprogrammet, vuxenutbildningen eller arbete som vårdbiträde direkt efter studierna. Flertalet elever har dock passerat åldersgränsen för vård- och omsorgsprogrammet när de avslutar yrkesintroduktionen så de som studerar vidare gör det oftast inom vuxenutbildningen.
Det nationella yrkespaketet på 800 poäng som leder till vårdbiträdeskompetens infördes 2017 inom vuxenutbildningen och från 2022 kan yrkespaketet även erbjudas till elever vid gymnasieskolans yrkesintroduktionsprogram. Eleverna får diplom för vårdbiträde när de är klara och kan söka arbete direkt eller välja att läsa vidare till undersköterska.
Det nationellt fastställda yrkespaketet till vårdbiträde är framtaget av VO-College och antaget av Skolverket. De som har ett diplom för vårdbiträde har läst samma utbildning oavsett var i landet de har läst den. Det är också samma utbildning inom gymnasieskolan och vuxenutbildningen. Det innebär att arbetsgivarna vet vilken utbildning eleverna har och att de är anställningsbara.
Lärarna vid de tre skolorna ser det som en styrka att det finns ett fastställt yrkespaket till vårdbiträde att följa då utbildningen blir likvärdig över hela landet. Det underlättar även deras arbete när det är tydligt vilka kurser som ska ingå. Tydligheten i vad utbildningen leder till är också viktig för eleverna och bidrar till bättre motivation att klara utbildningen.
Tingvallagymnasiet i Karlstad var den skola som startade först och där den första årskullen har gått klart. Den omfattade tio elever som startade 2022 och åtta av dem gick klart programmet och blev klara i somras. En av eleverna går nu tredje året på vård- och omsorgsprogrammet, några har gått vidare till vuxenutbildningen och flera jobbar som vårdbiträden.
- Eleverna är nöjda, de kan få en anställning direkt när de är klara eller välja att läsa vidare till undersköterska. Beroende på hur gamla de är kan de läsa vidare på det nationella programmet eller inom vuxenutbildningen säger Åsa Johansson, karaktärsämneslärare som jobbar med eleverna.
Polhemsskolan i Gävle och Gymnasium Skövde Västerhöjd startade sina yrkesintroduktionsutbildningar till vårdbiträde 2024 och deras första kullar blir klara 2026 så de kan inte se några slutliga resultat än. Men de upplever att programmet har många positiva effekter.
Vid Polhemsskolan i Gävle startade 16 elever vilket var det antal platser de erbjöd och de rekommenderar inte fler elever i en klass.
- Eleverna har ofta erfarenheter från en tuff skolgång eller så har de nyligen kommit till Sverige. De behöver extra hjälp och stöttning. De har god närvaro och är överlag ambitiösa och nöjda med utbildningen. Flera av dem har som mål att läsa vidare till undersköterska säger Kristina Löv och Madeleine Friberg, vårdlärare och elevcoach vid Polhemsskolan.
Vid Gymnasium Skövde Västerhöjd har utbildningen ett lärlingsliknade upplägg för att eleverna ska vara ute i verksamheterna så mycket som möjligt.
- Vi har valt att starta i liten skala med tio elever och jag ser många fördelar med det då det ger bra arbetsro och jag hinner med alla elever på ett bra sätt. Det är en bra grupp med mogna och medvetna elever som är motiverade till studierna säger Felicia Mårtensson vårdlärare med ansvar för gruppen.
Anne-Cathrine Gunnerek, rektor för yrkesintroduktionsprogrammet vid Skövde Gymnasium Västerhöjd poängterar att utbildade vårdbiträden är en resurs i vård och omsorg då de har halva utbildningen till undersköterska.
Kommunals medlemsundersökning från 2024 visar att vårdbiträde är en ung yrkesgrupp med en lägre medelålder än till exempel undersköterska. Där framgår också att yrkesgruppen vårdbiträden utmärker sig med ett stort intresse för att utveckla sin kunskap att utföra nya arbetsuppgifter.
Lärarna vid Polhemsskolan säger också att det är avgörande att tro på eleverna och att ställa krav på dem. Att vara obekväm på ett bra sätt. De är också noga med tider och att förklarar varför det är viktigt att hålla tider för att det ska fungera i skolan och på arbetsplatsen.
- Svenska språket är också en viktig del att lyckas med. Eleverna behöver mycket pepp och positiv förstärkning. Vi börjar på en grundläggande nivå och jobbar oss sedan framåt i takt med elevernas ökade kunskap. Så att de känner att de lyckas.
Åsa Johansson vid Tingvallagymnasiet tycker att det är viktigt att ta ett aktivt beslut som lärare om att jobba med de här eleverna. De har olika behov och behöver mer stöd än elever vid de nationella programmen. Här får de mer tid med lärare och den hjälp de behöver för att klara sina studier. En stor framgångsfaktor är om lärarna ha kompetens både inom karaktärsämnen och svenska/svenska som andraspråk. Den ena kompetensen gynnar den andra oavsett vilken lektion eller kurs man genomför utan att eleverna behöver tänka på vilket.
Det är tydligt att lärarna vid de tre gymnasieskolorna är engagerade i sina elever och ser många fördelar med yrkesintroduktion till vårdbiträde. När eleverna får det stöd de behöver lyckas de med utbildningen och blir attraktiva på arbetsmarknaden. De får en bra start i yrkeslivet oavsett om de väljer att börja jobba som vårdbiträde eller läsa vidare till undersköterska.
Läs mer om yrkesintroduktion på skolverket.se
Läs mer om yrkesintroduktion på vo-college.se